Koppeling vervangen - Bilthoven - De Bilt - Utrecht - Zeist

Koppeling vervangen van uw auto

De koppeling is een belangrijk deel in de aandrijflijn, het is de verbinding tussen de motor en de versnellingsbak. De koppeling is een mechanische verbinding tussen het vliegwiel, die aan de motorkant zit, en een as die gekoppeld zit aan de versnellingsbak (ook wel prise-as genoemd). Alle delen die hiertussen zit behoren tot de koppeling en zijn aan slijtage onderhevig. We spreken dan over de koppelingsplaat, de drukgroep en het koppelingslager.

Hoe werkt nu een koppeling?

Een drukgroep zit gemonteerd op het vliegwiel aan de motor en deze klemt de koppelingsplaat tussen de drukgroep en het vliegwiel zodat deze vast komt te zitten. De koppeling is nu onbediend en de motor brengt het vermogen over via de koppeling naar de versnellingsbak. Als het koppelingspedaal wordt ingetrapt, komt de drukgroep vrij naar achteren en laat de koppelingsplaat los, zodat deze vrij kan ronddraaien. De kracht van de motor wordt nu niet overgebracht en nu kan de versnellingsbak worden bediend. Zodra het koppelingspedaal weer losgelaten wordt, klemt deze de plaat weer vast. Op de koppelingsplaat zit een voering (lijkt op dat van een remblok). Als deze voering versleten is zal de plaat vervangen moeten worden.

Maar hoe weet u nu of de koppeling versleten is?

De kenmerken van een versleten koppeling zijn dat het koppelingspedaal “hoog” of “aan het einde” zit. De koppeling verliest dan langzaam aan zijn werking en zal gaan slippen. Hierdoor kan het zijn dat het schakelen stroever gaat of de versnellingsbak gaat “kraken”. Zodra u dan ook merkt dat de versnellingsbak slecht schakelt, de bediening van het koppelingspedaal zwaarder wordt of hoger komt te zitten,rij dan niet te lang door en laat uw koppeling nakijken. In veel gevallen kan de koppeling afgesteld worden of worden vervangen voordat er schade ontstaat aan andere delen die in contact staan met de koppeling.