Bandenspannings sensoren

Bandenspanningscontrolesysteem TPMS

Veilig onderweg dankzij TPMS

De Europese Unie heeft besloten dat alle nieuw geproduceerde wagens sinds 1 november 1012 uitgerust moeten zijn met het zogenaamde TPMS systeem. Dat is een bandenspanningscontrolesysteem. Vanaf een november 2014 wordt bovendien een nieuwe Europese wetgeving van kracht die de bandenspanningscontrolesystemen verplicht stelt voor alle nieuw geregistreerde auto’s.

Een besluit voor meer verkeersveiligheid, TPMS – waarom?

  • Deze nieuwe wetgeving werd in het leven geroepen nadat gebleken is dat veel bestuurders het nalieten om de bandendruk regelmatig te controleren. Ondanks het feit dat een slecht afgestelde bandendruk rele consequenties kan hebben op de verkeersveiligheid en op het milieu: •Met een onderdruk van 0,2 bar verbruik je reeds tot 1% meer brandstof, bij een onderdruk van 0,6 bar bedraagt het extra brandstofverbruik al 4%!
  • Een onderdruk leidt tot vroegtijdige slijtage van de banden, wat gevoelig hun levensduur vermindert
  • Wanneer de luchtdruk op de voorbanden 1 bar te weinig bedraagt, kan dit de remafstand wel met 10% verlengen op een nat wegdek
  • Wanneer de luchtdruk op de banden 1 bar te weinig bedraagt dan verminderen de laterale krachten bijna tot te helft.
  • Dit kan leiden tot een slechtere wegligging in bochten waardoor het voertuig gemakkelijker gaat slippen of glijden over het wegdek.


Het Tire Pressure Monitoring Systeem of TPMS bewaakt de luchtdruk van de band en geeft een waarschuwing wanneer de luchtdruk te sterk afwijkt van de ingestelde waarde.

De voordelen van TPMS in een notendop:

  • Brandstofbesparing
  • Verminderde bandenslijtage
  • Verhoogde verkeersveiligheid
  • Meer rijcomfort
  • Directe en indirecte bandenspanningscontrolesystemen

Er zijn twee verschillende types TPMS systemen beschikbaar op de markt
Bij een direct bandenspanningscontrolesysteem zit de druksensor in het rubber of het ventiel en meet aldaar de druk en de temperatuur van de band. De gegevens worden vervolgens aan de boordcomputer doorgegeven zodat de bestuurder continu op de hoogte gesteld wordt van de luchtdruk van de banden. Dit TPMS-systeem werkt met een ingebouwde batterij.

Een indirect bandenspanningscontrolesysteem meet de rotaties van de afzonderlijke wielen en registreert de verandering van het wielomtrek ten gevolge van luchtverlies. Wanneer een band lucht verliest, wordt zijn omtrek kleiner en zal hij sneller draaien dan de andere banden. Het bestaande ABS/ESP-systeem detecteert de hogere rotatie en informeert de bestuurder via de display.

Aan welk systeem u de voorkeur moet geven zal de toekomst uitwijzen. Wel is het zo dat in de Verenigde Staten, waar TPMS-systemen al langer verplicht zijn, de voorkeur gegeven wordt aan directe systemen. Vakorganisaties verwachten ook dat ruim 70% van de nieuwe voertuigen voortaan uitgerust zullen worden met een direct TPMS-systeem.